The Australian media was fined $840,000 for violating a gag order in the Pell sex assault case.

Spread the love

On Friday, an Australian court fined a dozen media companies a total of A$1.1 million ($842,270) for violating a suppression order on publicising former Vatican treasurer George Pell’s conviction for child sexual abuse.

After the state agreed to dismiss all charges against journalists and editors, the 12 media outlets, largely controlled by Nine Entertainment Co (NEC.AX) and Rupert Murdoch’s News Corp (NWSA.O), pled guilty in February to violating the gag order on reporting on the cardinal’s trial and conviction.

Supreme Court of Victoria Justice John Dixon convicted the media firms saying they had “frustrated the suppression order as they diminished its purpose or efficacy by reporting information contrary to the terms of the order”.

Pell’s conviction for abusing two choirboys was overturned in April last year after he was jailed for more than a year. He was the most senior Catholic church official to have gone to prison for child sex assault.

Reporting on Pell’s trial and verdict in 2018 was gagged Australia-wide by the County Court of Victoria to ensure the cardinal received a fair trial on further charges he was due to face. Those charges were later dropped.

READ ALSO:  Coronavirus cases in Australian state stay stubbornly high

After he was convicted by a jury in December 2018, foreign media published the verdict, naming Pell and the charges, despite the suppression order.

Australian media then published reports saying they were unable to cover major news about an unidentified high-profile person, with some pointing out that the news could be found online.

Dixon on Friday said he did not accept the media’s argument that their breaches of the suppression order were due to an honest but mistaken belief that their reporting would not contravene the order.

He imposed the heaviest total fine on Nine Entertainment’s The Age newspaper, at A$450,000, for two articles and an editorial, while imposing the heaviest single fine on News Corp’s news.com.au website, at A$400,000, for an online article.

The Age and News Life Media “deliberately took a risk by intentionally publishing information derived from the trial to advance a particular purpose – a collateral attack on the role of suppression orders in Victoria’s criminal justice system – that was obviously in conflict with the purpose of the suppression order,” Dixon said in his judgment.

READ ALSO:  Wallabies' relaxed quarantine: If one tests positive, training's off

The maximum penalty for a breach of a suppression order is nearly A$500,000 for companies.

Dixon did not accept the state’s argument that in publishing their articles the media were trying to pressure the County Court to lift the suppression order in December 2018, which would have made the breach “egregious and extreme”.

In deciding the penalties, Dixon said he had taken into account the media firms’ agreement to pay A$650,000 to cover the prosecutor’s costs and the media’s “sincere and unreserved apology” to the courts.

Nine Entertainment and News Corp’s Australian arm were not immediately available for comment.

 371 

Leave a Reply